ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ
Διευθυντής: Άρης Κατσιλάκης
Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό (ΔΕΠ):
Άρης Κατσιλάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής
Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ):
Ζαφειρία Αθανασοπούλου
Γεώργιος Πανανάκης
Επικουρικό Διδακτικό και Εργαστηριακό Έργο:
Ειδικό Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ):
Μαρία Χαλβατζή
Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (ΕΤΕΠ):
Γεώργιος Γιαννουχαηλίδης
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Το Εργαστήριο Γλυπτικής λειτουργεί από το 1984-85, οπότε και ιδρύθηκε παράλληλα με την ίδρυση της Σχολής Καλών Τεχνών και του Τμήματος Εικαστικών & Εφαρμοσμένων Τεχνών. Τα επιμέρους πεδία στη Γλυπτική σήμερα είναι ποικίλα, μιας και το αντικείμενο της Γλυπτικής και της Τέχνης γενικότερα είναι ιδιαίτερα διευρυμένο και διαθεματικό. Η διδασκαλία της Γλυπτικής αναπτύσσεται σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο. Το θεωρητικό μέρος (ως πληροφορία, γνώση, κριτική σκέψη) δεν περιορίζεται μόνο στο χώρο της Γλυπτικής, αλλά και μέσα από όλα τα δημιουργικά πεδία της ανθρώπινης έκφρασης-δημιουργίας και το φυσικό περιβάλλον. Με συστηματικές παρουσιάσεις καλλιτεχνών από τους διδάσκοντες, τονίζεται η σχέση μεταξύ μορφής και νοήματος και αναπτύσσεται στους φοιτητές-τριες η έννοια της προσωπικής εικαστικής έκφρασης και αναζήτησης με σκοπό την εξοικείωση τους, με την εικαστική γλώσσα, την ανάπτυξη κριτικής σκέψης, την έρευνα και τον πειραματισμό μέσα από ένα ευρύ φάσμα δυνατοτήτων που παρέχουν τα νέα μέσα και υλικά, ώστε να αποκτήσουν την δυνατότητα παραγωγής ενός προσωπικού έργου. Οι φοιτητές του ΕΓ ενημερώνονται στην αρχή του εξαμήνου για το πρόγραμμα και τα χρονοδιαγράμματα των εργασιών που προτείνονται από το Εργαστήριο. Η ανάπτυξη-εξέλιξη του έργου (ιδέα, σχέδιο, πρόπλασμα, υλικό, μέγεθος, τεχνική, κτλ) παρακολουθείται μέχρι την τελική του παρουσίαση. Το ΕΓ επιδιώκει τη συνεργασία και ανταλλαγή με τα άλλα Εργαστήρια του Τμήματος, των Σχολών Καλών Τεχνών, αλλά και με άλλες Σχολές του ΑΠΘ και ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της ημεδαπής και αλλοδαπής. Στο πλαίσιο του εργαστηρίου Γλυπτικής, λειτουργούν συμπληρωματικά Εργαστήρια ( μαρμάρου, γυψοτεχνίας, κεραμικής, μεταλλοτεχνίας, σχεδίου, πλαστικών σκίτσων ) δίνοντας στον φοιτητή, την δυνατότητα, έρευνας και εκβάθυνσης στα πλαστικά μέσα εικαστικής δημιουργίας. Ως Εργαστήριο Τέχνης αναπτύσσει δίκτυα επικοινωνίας και συνεργασίας με πολιτιστικούς φορείς εντός και εκτός Ελλάδος και παρέχει υπηρεσίες σε επίπεδο συμβουλευτικό, εκπαιδευτικό και εφαρμογών που αφορούν τη Γλυπτική και την Τέχνη γενικότερα. Η τήρηση του Κώδικα Ακαδημαϊκής Δεοντολογίας, ο Εσωτερικός Κανονισμός του Εργαστηρίου Γλυπτικής, η τήρηση των οδηγιών ορθής και ασφαλούς χρήσης των εργαλείων και του εξοπλισμού αλλά και η γενικότερη συμμετοχή στην οργάνωση-λειτουργία ενός εργαστηρίου με ιδιαιτερότητες και απαιτήσεις αποτελεί βασική προϋπόθεση για τη λειτουργία του και συμβάλλει στη συνεργασία μεταξύ διδασκόντων-διδασκομένων.
Α΄ εξάμηνο – Β΄ εξάμηνο
Με στόχο την εξοικείωση των φοιτητών με την εικαστική γλώσσα, από το 1ο εως το 8ο εξάμηνο δίδονται ασκήσεις σχεδίου από φυσικό πρότυπο ( μοντέλο, συνθέσεις ) με διάφορα υλικά (κάρβουνο, μελάνι, ακρυλικά, μολύβι κ.τ.λ.) και ασκήσεις πλαστικής με βάση την παρατήρηση της αντικειμενικής πραγματικότητας, ( μοντέλο, φυσικό περιβάλλον ), ελεύθεροι πειραματισμοί προσωπικής αναζήτησης και εικαστικής έρευνας, αλλά και συνδυαστικές ασκήσεις ποικίλων θεματικών, με πολλαπλά μέσα και υλικά. ( πηλός, γύψος, μάρμαρο, υλικά κεραμικής, μέταλλό, ρητίνες, ανακυκλώσιμα υλικά, κεριά κ.α ). Στο Α΄ και Β΄εξάμηνο οι φοιτητές –τριες προσεγγίζουν τις δυνατότητες των υλικών και διδάσκονται τον σχεδιασμό ( κατασκευαστικό σχέδιο, μακέτα ) και τον τρόπο υλοποίησης του προσωπικού τους έργου ( επιλογή υλικού, τεχνική προσέγγιση, εφαρμογή). Με αναφορά στη θεματική που επιλέγεται και παρουσιάζεται στο Εργαστήριο από τους διδάσκοντες ( Θεωρητική προσέγγιση, προβολή θεματικής, και παρουσίασή – ανάλυση του έργου άλλων καλλιτεχνών ή κινημάτων ) οι φοιτητές του εργαστηρίου παρουσιάζουν την προσωπική τους έρευνα, τα προσχέδια τους, τις ιδέες τους και αναλύεται, συζητείται η σχέση μεταξύ μορφής και νοήματος. ο τρόπος τεχνικής κατασκευής, η υλοποίησης του έργου τους. Οι φοιτητές παρουσιάζουν και υποστηρίζουν στο τέλος του εξαμήνου, στο Εργαστήριο, τις προσωπικές τους εικαστικές αναζητήσεις, τις εργασίες που έχουν περατώσει και ακολουθεί συζήτηση με τους διδάσκοντες και με το σύνολο των φοιτητών του εργαστηρίου. Οργάνωση καλλιτεχνικών δράσεων συνεργατικού χαρακτήρα με κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς ενισχύοντας την εκπαιδευτική τους εμπειρία.
Γ΄ – Δ΄ εξάμηνο
Στο Γ΄ και Δ΄ εξάμηνο δίδονται συνδυαστικές ασκήσεις, οι οποίες προσεγγίζονται από τους φοιτητές με ποικίλα μέσα και υλικά, συνδέοντας την κριτική σκέψη με την δημιουργική πράξη. Μελετούν και εμβαθύνουν στη σχέση μορφής – περιεχομένου. Αναπτύσσεται η προσωπική καλλιτεχνική έρευνα με ολοκληρωμένες προτάσεις που παρουσιάζουν οι φοιτητές στο Εργαστήριο, προτείνοντας έναν εποικοδομητικό διάλογο με όλους τους φοιτητές και τους διδάσκοντες του Εργαστηρίου. Διδάσκονται οι βασικές έννοιες της κλασικής γλυπτικής ( μέσω της παρατήρησης και απόδοσης του μοντέλου εκ του φυσικού. Άσκηση πάνω στην κλίμακα, και τη χρυσή τομή ). Αναζήτηση και ενίσχυση της προσωπικής εικαστικής έκφρασης μέσω της μελέτης των διαφόρων καλλιτεχνικών πρακτικών στη σύγχρονη τέχνη. Και μέσω συστηματικών παρουσιάσεων καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών ρευμάτων από τους διδάσκοντες. Οργάνωση καλλιτεχνικών δράσεων συνεργατικού χαρακτήρα με κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς ενισχύοντας την εκπαιδευτική τους εμπειρία.
Ε΄ – ΣΤ΄ εξάμηνο
Στο Ε΄ και ΣΤ΄ εξάμηνο δίδονται συνδυαστικές ασκήσεις, οι οποίες προσεγγίζονται από τους φοιτητές με ποικίλα μέσα και υλικά, συνδέοντας την κριτική σκέψη με την δημιουργική πράξη. Μελετούν και εμβαθύνουν στη σχέση μορφής – περιεχομένου. Αναπτύσσεται η προσωπική καλλιτεχνική έρευνα με ολοκληρωμένες προτάσεις που παρουσιάζουν οι φοιτητές στο Εργαστήριο, προτείνοντας έναν εποικοδομητικό διάλογο με όλους τους φοιτητές και τους διδάσκοντες του Εργαστηρίου. Διδάσκονται οι βασικές έννοιες της κλασικής γλυπτικής ( μέσω της παρατήρησης και απόδοσης του μοντέλου εκ του φυσικού. Άσκηση πάνω στην κλίμακα, και τη χρυσή τομή ). Αναζήτηση και ενίσχυση της προσωπικής εικαστικής έκφρασης μέσω της μελέτης των διαφόρων καλλιτεχνικών πρακτικών στη σύγχρονη τέχνη. Και μέσω συστηματικών παρουσιάσεων καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών ρευμάτων από τους διδάσκοντες. Οργάνωση καλλιτεχνικών δράσεων συνεργατικού χαρακτήρα με κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς ενισχύοντας την εκπαιδευτική τους εμπειρία.
Ζ΄- Η΄ εξάμηνο
Μελετούν, εμβαθύνουν στη σχέση μορφής – περιεχομένου και παρουσιάζουν τις προσωπικές τους εικαστικές αναζητήσεις ( έργα, συνθέσεις με ελεύθερη επιλογή θεματικών) στους διδάσκοντες και στους φοιτητές του Εργαστήριου, προτείνοντας έναν εποικοδομητικό διάλογο. Αναζήτηση και ενίσχυση της προσωπικής εικαστικής έκφρασης μέσω της μελέτης των διαφόρων καλλιτεχνικών πρακτικών στη σύγχρονη τέχνη, και μέσω συστηματικών παρουσιάσεων καλλιτεχνών και καλλιτεχνικών ρευμάτων από τους διδάσκοντες. Οργάνωση καλλιτεχνικών δράσεων συνεργατικού χαρακτήρα με κοινωνικούς και εκπαιδευτικούς φορείς ενισχύοντας την εκπαιδευτική τους εμπειρία.
Θ΄& Ι΄ εξάμηνο
Εκπόνηση και παρουσίαση της διπλωματικής εργασίας, βασισμένης στην θεωρητική έρευνα και την πρακτική εξάσκηση. Επίβλεψη και καθοδήγηση των τελειόφοιτων από τους διδάσκοντες, για την υποστήριξη της πτυχιακής τους εργασίας. Συζητείται ο σχεδιασμός, το μέσο, και ο τρόπος παρουσίασης της τελικής τους προσωπικής εικαστικής προσέγγισης, στη θεματική που έχουν επιλέξει.