ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ 2
Διευθυντής: Ευαγγελία Νομίδου
Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό (ΔΕΠ):
Ευαγγελία Νομίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ):
Ελένη Θεοφυλάκτου
Σωτήριος Πανουσάκης
Επικουρικό Διδακτικό και Εργαστηριακό Έργο:
Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (ΕΤΕΠ):
Ευθύμιος Σκριάπας
Γεώργιος Γιαννουχαηλίδης
Πρόγραμμα Σπουδών 2ου Εργαστηρίου
Α΄εξάμηνο – Β΄εξάμηνο
Στα Α και Β εξάμηνα επιδιώκεται Α) μια καλλίτερη επαφή με το Αναλογικό Σχέδιο καθώς και με άλλες σχεδιαστικές πρακτικές. Β) Να κατανοηθούν οι βασικές αρχές οργάνωσης / σύνθεσης του ζωγραφικού χώρου. Γ) Μία πρώτη επαφή με άλλα εκφραστικά μέσα (φωτογραφία, μικτές τεχνικές κ.α) 1.Ασκήσεις Βασικού σχεδίου (Σημείο, γραμμή, κίνηση, σχήμα, τόνος, χρώμα, υφή) 2.Σχέδιο από Παρατήρηση, Αναλογικό σχέδιο. Χρήση παραδοσιακών υλικών πάνω σε χαρτί – Χρήση μη παραδοσιακών υλικών πάνω σε χαρτί (στυλό, μαρκαδόροι κ.α.) 3.Θεματικές ασκήσεις από φυσικό πρότυπο, με την χρήση ποικιλίας μέσων, έτσι ώστε οι φοιτητές να οδηγηθούν αφ’ ενός σε δισδιάστατες απεικονίσεις και αφετέρου σε τρισδιάστατα μοντέλα. 4.Σύνθεση/ Σύνθεση με μοντέλο. Σπουδή εκ του φυσικού στο χρώμα και στην οργάνωση της σύνθεσης στις δισδιάστατες επιφάνειες. Η δισδιάστατη επιφάνεια ως χώρος δράσης και οργάνωσης των εικαστικών μέσων.(Οι φόρμες και οι Σχέσεις τους, κενά και γεμάτα, κρυφές γεωμετρίες που δομούν την Σύνθεση, χρωματικές σχέσεις – χρωματικές ποιότητες.) Η σημασία της κλίμακας. Το μικρό και το μεγάλο. Κοντινό και μακρινό. 5.Χρωματικές ασκήσεις (Βασικά-Συμπληρωματικά, τόνος, χροιά, κορεσμός.) 6.Ασκήσεις υφής /ασκήσεις υλικότητας, από φυσικό πρότυπο.(κολλάζ, μεικτές τεχνικές και αποδώσεις με διάφορα άλλα μέσα) 7.Εισαγωγή στην χρήση του sketchbook.
Στο Α και Β εξάμηνο, οι φοιτητές εξοικειώνονται με το περιβάλλον της Βιβλιοθήκης, μαθαίνουν να χειρίζονται το υλικό που υπάρχει εκεί και να ερευνούν στο διαδίκτυο σε έγκριτους καλλιτεχνικούς ιστοτόπους. Αυτούς, από Μουσεία, γκαλερί, διεθνείς καλλ. Φορείς και καλλιτεχνικές πλατφόρμες (όχι social media). Στο τέλος της κάθε άσκησης, γίνονται συναντήσεις, οπότε ο κάθε φοιτητής παρουσιάζει στους υπόλοιπους την εργασία του. Τις δυσκολίες που συνάντησε και την διαδικασία που ακολούθησε για να βρει λύσεις. Επισκέψεις σε περιοδικές εκθέσεις και στα Μουσεία της Πόλης.
Γ΄εξάμηνο – Δ΄εξάμηνο
Στα Γ και Δ εξάμηνα επιδιώκεται η καλλιέργεια της αναγωγικής σκέψης, που προκύπτει ως αποτέλεσμα της λεπτοφυούς παρατήρησης. Η σύνδεση της φόρμας με τον κοινωνικό ρόλο του καλλιτέχνη. Η ευρηματική χρήση υλικού που προέρχεται από την ιστορία της μεταπολεμικής Τέχνης του 20ου αιώνα. 1α.Σύνθεση εκ του φυσικού. Παρατήρηση και εμβάθυνση στην δομή και την οργάνωση του Ζωγραφικού χώρου, μέσα από την ανάλυση των μορφολογικών στοιχείων και την κατανόηση των σχέσεων που τον δομούν. 1β.Ανάλυση-μετατροπή και ΑΝΑΣΥΝΘΕΣΗ των φορμαλιστικών στοιχείων της σύνθεσης σε ελεύθερες απεικονίσεις. 1. Η ζωγραφική αντιμετωπίζεται σαν εικόνα και αντικείμενο στον χώρο./ Από τις 2 στις 3 διαστάσεις. Παραγωγή δισδιάστατων και τρισδιάστατων έργων. Η ζωγραφική ως δισδιάστατο και πολυδιάστατο αντικείμενο. 2.Φόρμα και κοινωνικές ιδεολογίες. Ασκήσεις που αφορούν την ανάπτυξη συνδυαστικών δεξιοτήτων μέσα από θεματικές ενότητες που χειρίστηκαν τα μεταπολεμικά καλλιτεχνικά κινήματα του 20ου αιώνα. Οι ασκήσεις αυτές βασίζονται σε μία ευρεία γκάμα εικαστικών μέσων και οπτικών πηγών. Παραδείγματα των ζητημάτων που εξετάζονται. Πόλη-Τόπος-Χαρτογράφηση./ Τοπίο-Τόπος./ Το σώμα ως Τόπος. / Η ανακατασκευή των πραγμάτων ως κοινωνική δικαιοσύνη. Οι ασκήσεις αυτές, συνοδεύονται από εποπτικό υλικό και παρουσιάσεις καλλιτεχνικών-κοινωνικών κινημάτων. Επισκέψεις, περιπάτους μέσα στην πόλη. Οι ομιλίες του John Berger στο BBC, προβάλλονται και συζητούνται στο εργαστήριο. Ενθαρρύνονται οι συνεργασίες και οι ομαδικές διαδικασίες. Η χρήση του sketchbook κρίνεται απαραίτητη. Στο τέλος της κάθε άσκησης, γίνονται συναντήσεις, οπότε ο κάθε φοιτητής η ομάδα φοιτητών, παρουσιάζει στους υπόλοιπους την εργασία του. Τις δυσκολίες που συνάντησε και την διαδικασία που ακολούθησε για να βρει λύσεις.
Ε΄- ΣΤ΄εξάμηνο
Δίνεται ένα θέμα που αναλύεται εις βάθος καθ΄ όλη την διάρκεια του Ε και ΣΤ εξαμήνου. Το θέμα ανακοινώνεται στην αρχή της σχολικής χρονιάς και αντλείται από την δεξαμενή θεματικών ασκήσεων του Β έτους. Στόχος είναι η επαφή και η κατανόηση των προσεγγίσεων ενός θέματος και από άλλους Τομείς της Σύγχρονης Τέχνης. Καθώς και από άλλους τομείς της Σύγχρονης σκέψης η της επιστήμης. Δίνεται εποπτικό υλικό και ζητείται περαιτέρω έρευνα και μελέτη κειμένων . Προσκλήσεις Ομιλητών από άλλες περιοχές της σκέψης, σε σχέση με το θέμα. Αναλύσεις -συγκρίσεις -συνδέσεις. Πιθανά και συνεργασίες. Συλλογή και μελέτη θεωρητικού, οπτικού-ακουστικού υλικού. Αναφορές και μελέτη Σύγχρονων καλλιτεχνών που έχουν ασχοληθεί με το θέμα. Οι φοιτητές θα ασκηθούν πως από την συλλογή του αρχικού τους υλικού θα προχωρήσουν στην επεξεργασία για την πραγμάτωση του δικού τους έργου. Το κομμάτι αυτό είναι η κρίσιμη περιοχή, στην οποία θα δοθεί έμφαση και θα απαιτηθεί επιμονή, τόλμη, πειραματισμός και συνδυαστική σκέψη. Ευνοείται ο ελεύθερος συνειρμός στην χρήση των μέσων και οι εκδηλώσεις της ζωγραφικής στον χώρο/δοκιμασία των ορίων στα είδη. Υπάρχει η δυνατότητα στο ΣΤ εξάμηνο, κάποιοι φοιτητές να αποκλίνουν θεματικά και να προτείνουν ένα δικό τους θέμα, που τους απασχολεί και τους ενδιαφέρει ήδη, στο οποίο, όμως, θα εργαστούν πλέον, ως προς την εμβάθυνση και την διαδικασία έρευνας, σε απόλυτη αναλογία με την διαδικασία που ακολουθήθηκε στο δοσμένο θέμα του Ε΄ εξαμήνου. Προφορικές παρουσιάσεις των φοιτητών, ως προς την διαδικασία οπτικοποίησης της σκέψης τους, αναλυτικές αναφορές επιρροών σε επίπεδο νοήματος, αλλά και σε επίπεδο υλοποίησης. Οι παρουσιάσεις -συζητήσεις αυτές γίνονται σε τακτά χρονικά διαστήματα με την παρουσία όλης της ομάδας του έτους.
Ζ΄εξάμηνο – Η΄εξάμηνο
Στα εξάμηνα αυτά, εστιάζουμε στο να αναδείξουμε την ιδιαίτερη περιοχή που ενδιαφέρει τον φοιτητή. Στην συνέχεια έχοντας βιώσει την εμπειρία της ερευνητικής πρακτικής, σε προηγούμενα έτη, ζητείται εδώ η συγκέντρωση στην ωρίμανση και μετάπλαση των ιδεών του, σε μορφές. Ευνοούνται οι ελεύθεροι πειραματισμοί στις εκφραστικές μεθόδους. Οι Μορφές επιλέγονται ως κατάλληλες, όταν αμέσως γεννούν ερωτηματικά και προκαλούν διέγερση (χωρίς να είναι χονδροειδείς). Ή όταν γεννούν συγκίνηση. Συνεχίζοντας και εξελίσσοντας κάποιο από τα δοσμένα θέματα του εργαστηρίου ή του θέματος που έχει εισάγει ο ίδιος ο φοιτητής, μυείται στις στρατηγικές και τα ρίσκα του σύγχρονου εικαστικού λόγου, παραπέρα, μέσα από προσκλήσεις σύγχρονων καλλιτεχνών και workshops. Παρουσιάσεις μέσω των προσκεκλημένων, διαφορετικών μεθόδων καλλιτεχνικής σκέψης -καλλιτεχνικής επιβίωσης. Μελέτη κειμένων που αφορούν την Σύγχρονη τέχνη και κείμενα καλλιτεχνών. Επιθυμητά λοιπόν, ο φοιτητής βαδίζει στην δημιουργία της γλώσσας του και την συγκρότηση του θέματος που χειρίζεται. Στις συναντήσεις που γίνονται, εντοπίζονται προβλήματα που υπάρχουν στις οπτικές διατυπώσεις του κάθε ενός και προτείνονται λύσεις μέσα από την συζήτηση, με όλη την ομάδα των συμφοιτητών. Συμμετοχή σε εικαστικά δρώμενα εκτός Σχολής. Σε αυτά τα δύο εξάμηνα προτείνεται στους φοιτητές η συμμετοχή τους στο πρόγραμμα Erasmus.
Θ΄εξάμηνο – Ι΄εξάμηνο
Τα Θ-Ι εξάμηνα είναι αφιερωμένα στην τελική αποσαφήνιση του θέματος της πτυχιακής εργασίας. Στην αποκρυστάλλωση της προβληματικής που εκφράζεται και του μορφολογικού της χαρακτήρα. Στην έρευνα παρεμφερών εικαστικών προτάσεων στην σύγχρονη τέχνη. Στην σύνδεση του θέματος με ευρύτερα νοήματα και στην συγκέντρωση υλικού, που θα μπορούσε να υποστηρίξει το θεωρητικό κομμάτι και να εμπνεύσει την κατασκευή. Πραγματοποιείται η υλοποίηση του έργου, με τον δυνατόν αρτιότερο τρόπο. Δίνεται έμφαση στην κατασκευαστική ποιότητα, στην αυθεντικότητα και την πρωτοτυπία της εικαστικής διατύπωσης. Στον διάλογο έργου-χώρου. Στην γλωσσική σαφήνεια, προφορική και γραπτή, μέσω της οποίας θα διακινηθεί το έργο στο κοινό και την αγορά. Η πτυχιακή εργασία αντιμετωπίζεται ως προσομοίωση ατομικής έκθεσς