ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ 1

Διευθυντής: Δημήτριος Ζουρούδης

Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό (ΔΕΠ):
Δημήτριος Ζουρούδης, Καθηγητής
Χαράλαμπος Βενετόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής
Βασίλειος Ζωγράφος, Επίκουρος Καθηγητής

Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό (ΕΕΠ):
Παναγιώτα Ανδριάκαινα
Φανή Μπουντούρογλου

Επικουρικό Διδακτικό και Εργαστηριακό Έργο:

Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (ΕΤΕΠ):
Ευθύμιος Σκριάπας
Γεώργιος Γιαννουχαηλίδης

Πρόγραμμα Σπουδών 1ου Εργαστηρίου
Το Εργαστήριο υπηρετεί τους γενικότερους σκοπούς του Τμήματος όπως αυτοί περιγράφονται στο πρόγραμμα σπουδών. 

Οι φοιτητές/τριες διδάσκονται εκεί όλα τα σχετικά με την έννοια και την πρακτική της τέχνης που μαθαίνουν. Οι διδάσκοντες μεταδίδουν όχι μόνο τεχνικές γνώσεις, αλλά και μια ορισμένη αντίληψη για την Τέχνη. Η αντίληψη αυτή ενδέχεται να έρχεται σε σύγκρουση με μια άλλη, εξίσου θεμιτή αντίληψη άλλου διδάσκοντος για το ίδιο γνωστικό αντικείμενο. Ο οδηγός σπουδών όπως είναι γνωστό ενσωματώνει όλες τις αποφάσεις των θεσμικών οργάνων του Τμήματος εναρμονισμένες με αυτές της Κοσμητείας της Σχολής Καλών Τεχνών, της Συγκλήτου του ΑΠΘ καθώς και του νομικού πλαισίου που καθορίζεται από τις αποφάσεις της Βουλής των Ελλήνων, της εκάστοτε Κυβέρνησης και των αρμόδιων υπουργείων.

Το Εργαστήριο 1 ασχολείται εξαντλητικά αλλά όχι περιοριστικά με τη Ζωγραφική ως το ιστορικά προνομιακό μέσο για να εξερευνήσουν αποτελεσματικά οι φοιτητές-τριες τις προυποθέσεις της δημιουργικότητας, της καλλιτεχνικής και προσωπικής έκφρασης, αλλά και την ευκταία πρόσληψη και επεξεργασία των σύνθετων αισθητηριακών δεδομένων. Προτείνει, πλέον αυτών, ως αποφασιστικό μέσο καλλιτεχνικής ωρίμανσης, την έρευνα για τον υπερδομημένο και τεχνολογικά υπερπροσδιορισμένο σύγχρονο κόσμο. Ο παιδαγωγικός στόχος είναι να αναπτύξουν οι φοιτητές-τριες υψηλού επιπέδου επικοινωνιακές, αναλυτικές και εκφραστικές δεξιότητες μέσα από την καθημερινή διαδικασία καλλιτεχνικής παραγωγής στο εργαστήριο. Οι ακόλουθοι τρεις διατομεακοί άξονες προσανατολισμού, πληρούν πιστεύω τις απαιτήσεις της γενικής και ειδικής εκπαίδευσης που πρέπει να παρέχει ένα Εργαστήριο και ικανοποιούν την σχέση της Ζωγραφικής με τις υπόλοιπες κατευθύνσεις αλλά και τις θεωρητικές και γνωστικές απαιτήσεις του Τμήματος. Συνοπτικά, αυτοί τείνουν στην κατ’ αρχήν εξοικείωση των φοιτητών-τριών με τα βασικά στοιχεία που συγκροτούν αυτό που θα ονομάζαμε Καθολική Οπτική Γλώσσα και κινούνται / προσπαθούν να καλύψουν τέσσερεις κατευθύνσεις: τις Εικόνες, τα Αντικείμενα, τις τρείς διαστάσεις του Χώρου και την ιδέα του Χρόνου.

Το Εργαστήριο εισάγει επιπλέον την ιδέα της επαρκούς διαχείρισης της ικανότητας οπτικής επικοινωνίας μέσω της εξοικείωσης των φοιτητών -τριών με όσο το δυνατόν περισσότερα παραδοσιακά και μη παραδοσιακά καλλιτεχνικά αλλά και «αλλότρια», μη καλλιτεχνικά υλικά. Ενθαρρύνει τους φοιτητές -τριες ώστε να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τις αρχές της οπτικής γλώσσας, ενώ ταυτόχρονα τονίζει τη σχέση μεταξύ μορφής και νοήματος. Ενθαρρύνει δημόσιες αναγνώσεις κειμένων και επισκέψεις σε μουσεία και γκαλερί εδώ και στο εξωτερικό.

Ανάμεσα στις διατμηματικές δραστηριότητες του Εργαστηρίου περιλαμβάνονται ημιδομημένες συνεντεύξεις καλλιτεχνών και μικρές διαλέξεις ειδικών επιστημόνων η συναδέλφων διδασκόντων που αφορούν άλλα μέσα έκφρασης αλλά και τεχνικές δεξιότητες που αυτά απαιτούν και οι οποίες θα παρέχουν ένα αρχικό εννοιολογικό πλαίσιο απαραίτητο για την μελλοντική εργασία των φοιτητών με αυτά τα μέσα (π.χ. χαρακτική, φωτογραφία, γλυπτική, βίντεο, σχεδιασμό αντικειμένων). Περιλαμβάνονται επίσης στο πρόγραμμα του Εργαστηρίου εξελιγμένα ειδικά πρότζεκτ, σχεδιασμένα να διερευνήσουν τη μεγάλη γκάμα των αντικειμένων, χώρων και ιδεών που ενσωματώνονται στο σύγχρονο καλλιτεχνικό τοπίο.

Το πρόγραμμα στο Εργαστήριο απευθύνεται σε φοιτητές που ενδιαφέρονται ενεργά για την πρακτική αλλά και για την ενδελεχή μελέτη της Τέχνης. Η συνεργασία με το Τμήμα Εικαστικών αλλά και με τα υπόλοιπα Τμήματα που αποτελούν τη Σχολή Καλών Τεχνών είναι κατά τη γνώμη του Διευθυντή του Εργαστηρίου απαραίτητη. Η Σχολή συνολικά πλαισιώνεται από έναν ευρύ κύκλο καλλιτεχνών και άλλων ειδημόνων που ενδιαφέρονται και για την πόλη που φιλοξενεί το τμήμα και για την τέχνη γενικότερα. Το όντως απαιτητικό πρόγραμμα του Εργαστήριου επιδιώκει να ενθαρρύνει την κατανόηση της τέχνης από διάφορες οπτικές γωνίες: την πρακτική και την πρόθεση του δημιουργού, τις οπτικές συμβάσεις που χρησιμοποιούνται ευρέως αλλά και για την διαμόρφωση της αντίληψης και την κριτική υποδοχή του κοινού και την ανάπτυξη πολλαπλών δεσμών με την πόλη της Θεσσαλονίκης και τους θεσμούς της. Εκτός από την εργασία για τη Ζωγραφική μέσα και έξω από τους χώρους του Εργαστηρίου, αυτοί οι στόχοι για να εκπληρωθούν σε ικανοποιητικό βαθμό, απαιτούν την εντατική μελέτη από τους φοιτητές-τριες πολλών άλλων θεμάτων, συμπεριλαμβανομένων -αλλά όχι περιοριστικά- της Ιστορίας της Τέχνης, της τοπικής Ιστορίας, της Αρχιτεκτονικής, της Κριτικής και της Αισθητικής.

Α΄ ΕΤΟΣ
Όλοι οι φοιτητές εντάσσονται σε αρχική διετή εκπαίδευση ώστε να αναπλαισιώσουν θετικά τις δεξιότητες που απέκτησαν από το στάδιο της προετοιμασίας για την εισαγωγή και ταυτόχρονα να ξεπεράσουν τις ενδεχόμενες σκληρύνσεις του ισχύοντος ατομικιστικού και ανταγωνιστικού καλλιτεχνικού παραδείγματος.

Σχέδιο Ι & ΙΙ: Θεωρία και εμπειρία. Ιστορικό και Εννοιολογικό Σχέδιο.
Πότε ένα σχέδιο γίνεται αντικείμενο πλέον και όχι εικόνα;
Πώς μπορεί μια γραμμή να εγκαταλείψει το χαρτί και να γίνει “δράση”;
Μπορεί ένα σχέδιο να πει μια ιστορία;

Αυτά τα ερωτήματα και πολλά άλλα θα καθοδηγήσουν την πορεία των εργασιών των φοιτητών–τριών. Ο κύκλος των δραστηριοτήτων για το σχέδιο στοχεύει στην κατανόηση της ιστορίας του σχεδίου ως θεμελίου της καλλιτεχνικής και όχι μόνο εκπαίδευσης στη νεωτερικότητα, αλλά και της σύγχρονης κατάστασής του ως της δυνατότητας παρουσίασης προσωπικών ιδεών και καινοτόμων νέων μορφών. Τα ιστορικά παραδείγματα της τέχνης, ο «εγκυκλοπαιδισμός» των παραπροιόντων του σχεδίου, η τυπογραφία και τα μη ισότιμα με την τέχνη μορφότυπα όπως είναι οι χάρτες, τα εκπαιδευτικά διαγράμματα, τα γραφικά των υπολογιστών καθώς και τα πάσης φύσεως αστικά σχήματα και μορφότυπα (σήματα-κώδικες) θα εισαχθούν ως πρότυπα για εβδομαδιαίες αναθέσεις και μεσοπρόθεσμες εργασίες.

Χρώμα: Θεωρία και εμπειρία.
Σε ειδικό σεμινάριο το εργαστήριο προτείνει μια πρακτική και θεωρητική έρευνα σχετικά με τον τρόπο που βιώνουμε το χρώμα στον κόσμο και στη δουλειά μας. Οι φοιτητές θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν μια σειρά προσεγγίσεων στο χρώμα, όπως είναι: η “οπτική” και η “απτική” αντίληψη του χρώματος, συμβολικές / πνευματικές θεωρίες χρώματος, καθώς και ευρύτερα γνωστές θεωρίες “του οπτικού χρώματος”. Στο στούντιο, θα αφιερώσουν χρόνο σε μια σειρά ασκήσεων που θα διασαφηνίζουν τις εκφραστικές, συμβολικές, επιστημονικές και πολιτιστικές πτυχές της αντίληψης του χρώματος χρησιμοποιώντας κυρίως χαρτί ,καμβά ακρυλική χρωστική ουσία αλλά και τεχνητό φως. Διαλέξεις, εκδρομές επί του πεδίου και προσκεκλημένοι ομιλητές θα διευρύνουν τη συζήτηση για το χρώμα.

Εισαγωγή στη Ζωγραφική I-II. Σεμινάρια
Αυτό το σεμινάριο εισάγει τους φοιτητές στα θεμελιώδη στοιχεία της ζωγραφικής (ως ειδικής πλέον “γλώσσας” και των συναφών μεθοδολογιών της), καθώς και να μαθαίνουν πώς να ξεκινήσουν και να αναπτύξουν μια εξατομικευμένη έρευνα σχετικά με το θέμα των εργασιών (πρότζεκτ) που επιλέγουν αλλά και το νόημα που θέλουν να επενδύσουν στις εργασίες τους. Αυτό το μάθημα-σεμινάριο δίνει έμφαση στις ομαδικές κριτικές και τη συζήτηση.

Β΄ ΕΤΟΣ / Ζωγραφική IΙI & ΙV
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή ανάλυσης των αντικειμένων του επειδή αποτελεί δυναμική εργασία εν προόδω του διετούς προγράμματος. Εστιάζει στην σχέση διαμεσολαβημένων “γεγονότων τέχνης” και κριτικής γραφής.

Μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, αλλά όχι αργότερα από την αρχή του χειμερινού εξαμήνου του 2ου έτους, οι μαθητές συναντώνται με τον Διευθυντή του Εργαστήριου (και τους διδάσκοντες του εργαστηρίου) για το σχεδιασμό του υπόλοιπου προγράμματος που τους αφορά το επόμενο έτος.

Γ΄ ΕΤΟΣ / Τέχνη και Θεωρία
Οι σχετικές δραστηριότητες συνδέονται με τα πρότζεκτ, εξετάζουν τους “τόπους” της καλλιτεχνικής πρακτικής στον σύγχρονο πολιτισμό αλλά και τη ρητορική των εικόνων. Έμφαση δίνεται στις εικαστικές τέχνες, αλλά δεν αποκλείονται οι άλλες τέχνες (κινηματογράφος, θέατρο, μουσική, χορός) Εξετάζονται με την συνέργεια των διδασκόντων τα θεωρητικά μαθήματα και αυτού της επιστημονικής υποστήριξης του καλλιτεχνικού έργου, θέματα όπως είναι η αξία χρήσης, η λατρευτική αξία και η εκθετική αξία στα έργα τέχνης, η διαμόρφωση του υποκειμενικού και του συλλογικού γούστου, η σχέση μεταξύ ατομικής παραγωγής και θεσμικών πρακτικών, ο ρόλος της ατομικής πρόθεσης (προθετικότητας) στην κατασκευή του νοήματος του έργου τέχνης, η επίδραση, η αντίθεση και η συνάφεια με τις πηγές «έμπνευσης» (υψηλή / χαμηλή, αφελής, πρωτόγονη, εξωτερική), η σχέση μεταξύ της αλήθειας και της αυθεντικότητας και οι ετερόνομες χρήσεις της τέχνης (π.χ. υπερβατικότητα, διακόσμηση, ακτιβισμός), η λειτουργία και η διατήρηση των κατηγορικών διακρίσεων που συνιστούν σε άλλα πεδία τα έργα τέχνης (εκπαίδευση, θεραπεία, παιχνίδι) σε αντίθεση η σε συμφωνία με τις αυστηρά τεχνικές, ενδοσυστημικές πτυχές του ιδιοδεκτικού μέσου της ζωγραφικής.

Οι σπουδαστές ασχολούνται με δύο κύριες δραστηριότητες:
(Α) Με μια σειρά από έργα παραγμένα στο στούντιο που προκαλούν τη φαντασία και διευρύνουν τις επίσημα αποδεκτές ορθοδοξίες.
(Β) Με την εισαγωγή στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης μέσω επιλεγμένων αναγνώσεων, διαλέξεων, προσεκτικής ανάλυσης και καταγραφής της πρότασής τους όπως και αυτής άλλων καλλιτεχνών με τους οποίους τους συνδέει συνάφεια και αναλογικότητα.

Ζωγραφική V
Οι πρακτικές δεξιότητες στο στούντιο αναπτύσσονται και ελέγχονται καλύτερα ενώ αντιπαρατίθενται με το κεντρικό καθήκον της συνεπούς άρθρωσης καλλιτεχνικών ιδεών μέσω ενός ανθεκτικού και συνεκτικού μέσου έκφρασης. Επισκέψεις σε μουσεία, γκαλερί και άλλους πολιτιστικούς και εμπορικούς χώρους απαιτούνται, όπως και η συμμετοχή σε καθορισμένες εκδηλώσεις συνεργατικού και συμμετοχικού χαρακτήρα.

Τουλάχιστον 4 μικρά πρότζεκτ, ατομικά και συλλογικά, υλοποιούνται στο τρίτο έτος πέρα από την απαίτηση της γενικής εκπαίδευσης στη Ζωγραφική και αυτά πρέπει να προέρχονται από την συναπόφαση διδασκόντων και φοιτητή -τριας.

Ζωγραφική VI
Κατά την διάρκεια του εξαμήνου με γνώμονα την παραγωγή και εξέλιξη του ατομικού τους έργου, οι φοιτητές-τριες υποστηρίζονται στην παραγωγή και προτείνονται μετά από επιλογή εκ μέρους των διδασκόντων στην παρουσίαση, πειραματικών καλλιτεχνικών προσεγγύσεων κυρίως στου χώρους του εργαστηρίου ή εναλλακτικά σε άλλους εκθεσιακούς χώρους, με παρότρυνση την διοργάνωση ομαδικών συνεργατικών εκθέσεων.

Στο τέλος της περιόδου, οι φοιτητές μπορούν να επιλέξουν ή όχι να υποβάλουν αίτηση για εκτεταμένο χώρο στο στούντιο εικαστικών τεχνών. Τα μέρη των διαθέσιμων χώρων στα στούντιο είναι περιορισμένα. Οι υποψήφιοι θα επανεξεταστούν από επιτροπή διδασκόντων κατά το τέλος του τρίτου έτους και οι αποφάσεις των χώρων στούντιο που θα διατεθούν ενδεχομένως σε αυτούς θα ανακοινωθούν πριν από την έναρξη του 5ου εξάμηνου (στο τρίτο έτος σπουδών). Οι σπουδαστές που παραμένουν στο κοινό στούντιο παρουσιάζουν το έργο τους σε μια έκθεση και μπορεί να είναι επιλέξιμοι για να λάβουν εκτεταμένο χώρο στα στούντιο κατά τη διάρκεια του τετάρτου έτους.

Δ΄ ΕΤΟΣ / Προηγμένη Ζωγραφική VII & VIII ( Senior Project)
Ο στόχος αυτού του κύκλου δραστηριοτήτων είναι να επεκτείνουν οι φοιτητές -τριες την πρακτική αλλά και τον ορισμό της ζωγραφικής τους προς την κατεύθυνση του επαγγελματισμού. Μέσα από μια σειρά έργων στούντιο, θα εξετάσουμε θεμελιώδη ζητήματα γύρω από τη ζωγραφική του 20ου και του 21ου αιώνα, που ανακύπτουν με ανανεωμένη ένταση σήμερα όπως είναι: η διχοτομία παράστασης / αφαίρεσης, το σώμα και η αυτοέκφραση, η ψηφιακή / αναλογική εικόνα και κυρίως η σχέση της ζωγραφικής με την κληρονομιά της και τα άλλα εκφραστικά μέσα. Στο στούντιο θα ασκηθούν οι φοιτητές σε αντιπαράθεση με πρότυπα από άλλα δυσδιάστατα (2-D) τρισδιάστατα (3-D) και τετραδιάστατα (4-D) εκφραστικά μέσα εξετάζοντας τις δυνατότητες όλων αυτών, ώστε να αποκτήσουν εποπτεία των μέσων, να εκφράσουν και να διαχειριστούν τις πραγματικές φυσικές ιδιότητες του υλικού τους και της ζωγραφικής ύλης εν γένει. Ένα τελικό προτζεκτ θα χρησιμεύσει ως κορυφαία επαγγελματική εμπειρία και θα εγκαινιάσει ταυτόχρονα ως πρόπλασμα και μοντέλο τον κύκλο των διπλωματικών τους εργασιών .

Οι φοιτητές στα ανεξάρτητα στούντιο υποχρεούνται να παρακολουθήσουν ένα πρόσθετο σεμινάριο, το Senior Project, το οποίο χρησιμεύει ως ένα κρίσιμο φόρουμ για την προετοιμασία και την υποστήριξη της έκθεσης της διπλωματικής τους εργασίας το επόμενο έτος.

Πρόκειται για ένα σεμινάριο ενίσχυσης της κριτικής τους ικανότητας και της ικανότητας αυτοπαρουσίασης και επιστημονικής υποστήριξης του καλλιτεχνικού τους έργου που χρησιμοποιεί ως εργαλεία τόσο την ομαδική συζήτηση αλλά και την ατομική καθοδήγηση των τελειόφοιτων στην υπηρεσία της προαγωγής της πρακτικής πλευράς της τέχνης τους. Έμφαση δίνεται στη συνεχή ανάπτυξη της ιδέας για την καλλιτεχνική παραγωγή του έργου τους που ξεκίνησε ήδη στο προηγούμενο διάστημα των σπουδών. Απαιτούνται τόσο ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας ανάγνωσης των έργων τους, όσο και γραπτές απαντήσεις που αναρτώνται σε μεικτή ηλεκτρονική πλατφόρμα. Εκτός από τις εργασίες στο στούντιο, απαιτούνται επισκέψεις σε μουσεία και γκαλερί.

Το Senior Project δίνει την ευκαιρία στους φοιτητές να συμμετάσχουν σε μια συνεχή και έντονη ανάπτυξη της καλλιτεχνικής τους πρακτικής που βασίζεται σε εβδομαδιαίες συναντήσεις σε όλη τη διάρκεια του έτους με τη συνεργασία των διδασκόντων αλλά και των θεωρητικών με στόχο την επαρκέστερη δυνατή προετοιμασία της τεκμηριωμένης υποστήριξης του καλλιτεχνικού έργου από τους ίδιους.

Ε΄ ΕΤΟΣ
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΠΤΥΧΙΑΚΗΣ ΕΡΓΑΣΊΑΣ – ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Κατά την διάρκεια του τελευταίου έτους των σπουδών τους οι φοιτητές-τριες προετοιμάζουν το υπό εξέλιξη έργο και επιδέχονται τις υποδεικνυόμενες από του διδάσκοντες παρατηρήσεις. Στο τέλος αυτής της έντονης από κάθε άποψη περιόδου, οι φοιτητές πρέπει να έχουν σχηματίσει ένα portfolio έργων ζωγραφικής εξαιρετικής ποιότητας, η εναλλακτικά μια πλήρως υλοποιήσιμη πρόταση σε άλλο μέσο η μέσα για να προταθούν από τον Διευθυντή του Εργαστηρίου ώστε να αποφοιτήσουν.

Γενικά Μαθήματα κατά την διάρκεια του έτους.
Κατά την διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους διενεργούνται διαλέξεις από τους διδάσκοντες του εργαστηρίου, προσκεκλημένους καλλιτέχνες η ειδικούς εκπαιδευτικούς με ελεύθερο ακροατήριο απευθυνόμενες σε όλα τα έτη σπουδών.

Προτεινόμενες συνέργειες και διαλέξεις.
Συνοπτικά Μαθήματα για την Οπτική Γλώσσα.
Ιστορικότητα του Σχεδίου.
Χρώμα: Θεωρία και εμπειρία.
Εισαγωγή στις φωτομηχανικές/ψηφιακές αναπαραγωγές και μονοτυπίες.
Εισαγωγή στις χωροπλαστικές αναπτύξεις.
Εισαγωγή στην κινηματογραφική γλώσσα / ανάλυση δομικών στοιχείων.
Το χώρος, ο χρόνος και η διαδοχική εικόνα.
Νέες απεικονιστικές μέθοδοι και η χρήση τους στην Τέχνη.
Διανυσματικά μεγέθη και Αλγόριθμοι στην Τέχνη.
Πειραματική Γραφή / Γράφοντας κείμενα για Performances
Ακτιβισμός και τέχνη.
Αρχειακό υλικό

_________________________________________________________________

Οι φαινομενολογικές ποιότητες και οι απτικές ιδιότητες, όχι μόνο των παραδοσιακών υλικών της ζωγραφικής αλλά και των ποικίλης προέλευσης «άλλων» υλικών πχ όπως είναι αυτές των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων, οι οποίες προκύπτουν από τις επιλογές του τύπου ινών, τη γραμμική τους πυκνότητα, το βαθμό και την ικανότητα πτύχωσης τους, χαρακτηρίζει τις εικαστικές μου αναζητήσεις σχεδόν καθ΄ όλη την διάρκεια της καλλιτεχνικής μου πορείας. Η αντιστροφή των εκφραστικών μέσων, δλδ η κλωστή που γίνεται ζωγραφισμένη κλωστή και η μικρή πτυχή που αναδεικνύεται σε ορατή λεπτομέρεια, δημιουργεί κατά τα κάποιο τρόπο μία νέα ανορθορδοξία, ένα μικρό γόνιμο σοκ, χρήσιμου πιστεύω για την ανανέωση της τέχνης του καιρού μας. Για μένα ο καλλιτεχνικός μοντερνισμός, με την ευρύτερη έννοια της λέξης, είναι η πρακτική εφαρμογή της μοντέρνας σκέψης στις τέχνες μέσα στο πλαίσιο της νεωτερικότητας. Καθήκον των καλλιτεχνών σήμερα – αλλά πιστεύω και των σχολών τέχνης – είναι η όσο το δυνατόν συνειδητή προσπάθεια ώστε να προκαλούν κριτικά τις «ορθοδοξίες» του καιρού τους. Το είδος του μοντερνισμού που εκπροσωπώ, είναι πρωτίστως η ικανότητα αυτοσυνείδησης της τέχνης ως προς τα μέσα, τα υλικά και τους σκοπούς της.

Στόχος μου στην διδασκαλία, είναι να επιτευχθεί από την νέα γενιά των καλλιτεχνών ένα ανανεωμένο πλαίσιο αναφοράς στο μοντερνισμό και ειδικότερα στην αφαίρεση, μέσα από την κατανόηση της «βουβής γλώσσας» των οπτικών θεμάτων, των ιστορικών και γεωγραφικών αναφορών αλλά και των απτικών ποιοτήτων που συστρέφονται γύρω από το δίκτυ των ατελών χειρονομιών που επιχείρησαν κάποτε οι ανώνυμοι τεχνίτες των πλέον κοινών δραστηριοτήτων. Η πρακτική μου, τόσο στην προσωπική μου εικαστική έρευνα, όσο και στη διδασκαλία του αντικειμένου της Ζωγραφικής είναι μια μορφή φαινομενολογικής μελέτης η οποία διερωτά τα βαθύτερα προβλήματα που συναντά κανείς όταν ζωγραφίζει. Τα έργα μου, είτε αυτά είναι εγκαταστάσεις, είτε πίνακες ζωγραφικής και στο βαθμό που είναι αυτό εφικτό και η διδασκαλία μου στο εργαστήριο, αποτελούν επιτελεστικές πράξεις ανα-βίωσης των κανονιστικών πηγών της Ζωγραφικής μέσω της χρήσης πολύ συγκεκριμένων παραδειγματικών έργων από την Ιστορία της Τέχνης. Ακόμη περισσότερο από τούτο είναι φυσικά προσπάθεια για την προσωπική έκφραση. Αυτού του είδους η επίμονη έρευνα, την οποία προτείνω και στους φοιτητές-τριες του εργαστηρίου είναι, πιστεύω, ένας αποτελεσματικός τρόπος για να κατανοήσουν και οι ίδιοι τα θεμελιώδη ζητήματα που θέτει η Ζωγραφική ως Τέχνη και να ικανοποιήσουν ταυτόχρονα και τις δικές τους ανάγκες αλλά και τις εξίσου πιεστικές προσδοκίες του ειδικευμένου και μορφωμένου κοινού του τόπου και του κόσμου για τα σημερινά έργα της τέχνης, τα οποία όποια μορφή και αν λαμβάνουν σήμερα, πρέπει να εξακολουθήσουν να λειτουργούν σύμφωνα με τις ιστορικές αξίες που διαμόρφωσαν την ειδική παράδοσή της. Στην προσέγγισή αυτή η οποία εντάσσεται εν μέρει στις παραδόσεις της σχετικής φιλοσοφικής έρευνας της Φαινομενολογίας, θεωρώ ότι η εικαστική έρευνα οφείλει να ερευνήσει διεξοδικά την επιφάνεια των πραγμάτων. Προσπαθώ έτσι όπως και άλλοι σύγχρονοι μου καλλιτέχνες να θέσω ερωτήσεις και να προκαλέσω απαντήσεις για το πως επανασχεδιάζουμε τις γνώσεις μας για το παρελθόν, οξύνοντας ταυτόχρονα την αντίληψη του παρόντος και παράγοντας, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό, νέες γνώσεις από την κοινή μας εμπειρία.

Σεπτέμβριος 2017.

Δημήτρης Ζουρούδης
Αν. Καθηγητής Ζωγραφικής,
Διευθυντής 1ου εργαστηρίου

^